Kasım 15, 2021 Kategori İş Hukuku

İş Kazası Tazminat Davası

İŞ KAZASI TAZMİNAT DAVASI

İş kazası tazminat davası; işveren, iş yerinde çalıştırdığı işçilerin sağlıklarını ve güvenliklerini temin etmek durumundadır. İş kazası tazminat davası da iş yerinde çalışan bir işçinin, iş ilişkisi nedeniyle yaralanması veya ölümü halinde, kendisine veya yakınlarına, sorumlu işveren tarafından tazminat ödenmesi istemiyle açılan bir maddi ve manevi tazminat davası türüdür. İş kazası ise; İş iş yerinde veya işin yürütümü sırasında gerçekleşen, işçinin ölümüne veya beden bütünlüğünün ihlaline yol açan olaydır.

İŞ KAZASI SAYILAN HALLER

• Sigortalının işyerinde bulunduğu sırada,
  • İşveren tarafından yürütülmekte olan iş nedeniyle sigortalı kendi adına ve hesabına bağımsız çalışıyorsa yürütmekte olduğu iş nedeniyle, c) Bir işverene bağlı olarak çalışan sigortalının, görevli olarak işyeri dışında başka bir yere gönderilmesi nedeniyle asıl işini yapmaksızın geçen zamanlarda,
  • 5510 sayılı Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (a) bendi kapsamındaki emziren kadın sigortalının, iş mevzuatı gereğince çocuğuna süt vermek için ayrılan zamanlarda,
  • Sigortalıların, işverence sağlanan bir taşıtla işin yapıldığı yere gidiş gelişi sırasında, meydana gelen ve sigortalıyı hemen veya sonradan bedenen ya da ruhen engelli hâle getiren kazalardır.

İŞ KAZASINDA BİLDİRİM

5510 sayılı Kanunun 4. Maddesi’nin (a) bendi ile 5 inci madde kapsamında bulunan sigortalılar bakımından bunları çalıştıran işveren tarafından, o yer yetkili kolluk kuvvetlerine derhal ve Kuruma da en geç kazadan sonraki üç işgünü içinde,

5510 sayılı Kanunun 4. Maddesi’nin (b) bendi kapsamında bulunan sigortalı bakımından kendisi tarafından, bir ayı geçmemek şartıyla rahatsızlığının bildirim yapmaya engel olmadığı günden sonra üç işgünü içinde,

iş kazası ve meslek hastalığı bildirgesi ile doğrudan ya da taahhütlü posta ile Kuruma bildirilmesi zorunludur. Yukarıda belirtilen süre, iş kazasının işverenin kontrolü dışındaki yerlerde meydana gelmesi halinde, iş kazasının öğrenildiği tarihten itibaren başlar. Kuruma bildirilen olayın iş kazası sayılıp sayılmayacağı hakkında bir karara varılabilmesi için gerektiğinde, Kurumun denetim ve kontrol ile yetkilendirilen memurları tarafından veya Bakanlık iş müfettişleri vasıtasıyla soruşturma yapılabilir. Bu soruşturma sonunda yazılı olarak bildirilen hususların gerçeğe uymadığı ve olayın iş kazası olmadığı anlaşılırsa, Kurumca bu olay için yersiz olarak yapılmış bulunan ödemeler, ödemenin yapıldığı tarihten itibaren gerçeğe aykırı bildirimde bulunanlardan, 96 ncı madde hükmüne göre tahsil edilir.

İŞ KAZASI TAZMİNAT DAVASI AÇMA SÜRESİ

İş kazasının meydana geldiği tarihten itibaren 10 yıldır. İş kazası nedeni ile bir ceza davası açılmışsa eğer; ilgili suç için öngörülen zaman aşımı süresinde ilgili kişiler tazminat davası açabilecektir.

İŞ KAZASI NEDENİ İLE İSTENİLEBİLECEK OLAN ZARARLAR

Manevi Tazminat: Manevi zarar, kişilik hakkına yapılan saldırı sonucunda bir kimsenin duyduğu elem, keder, üzüntü gibi duygusal ve/veya fiziksel acılar olarak tanımlanabilir. Bir kimsenin bedensel bütünlüğünün zedelenmesi durumunda, olayın özellikleri göz önünde tutularak, zarar görene veya bazı durumlarda yakınlarına ödenen paraya manevi tazminat denilmektedir.

İş kazası nedeniyle zarar gören veya ölenin yakınları için manevi tazminata hükmedilebilmesi için;

• Fiil neticesinde zararın meydana gelmesi
  • Zarar ile fiil arasında illiyet bağı
  • Fiilin hukuka aykırı olması
  • İşçinin cismani zarara uğraması

şartların varlığı aranmaktadır.

Manevi tazminat tarafların kusur oranları, mali durumları ve meydana gelen manevi zararın büyüklüğüne göre belirlenmektedir. Bu nedenle her somut olay için manevi tazminat miktarı farklı olmaktadır.

Ağır bedensel zarar veya ölüm halinde, zarar görenin veya ölenin yakınlarına da manevi tazminat olarak uygun bir miktar paranın ödenmesine karar verilebilir.

Maddi Tazminat: İş kazası nedeniyle maddi tazminat davasında Türk Borçlar Kanunu’nun haksız fiile ilişkin tazminat hükümleri uygulama alanı bulmaktadır. Buna göre ölüm veya bedensel zarar halinde işçi ve işçinin yakınları tarafından iş kazası tazminat davasında  talep edilebilecek maddi tazminat kalemleri TBK’nın 53 ve 54. maddelerinde düzenlenmiştir.

Ölüm hâlinde uğranılan zararlar özellikle şunlardır:

• Cenaze giderleri.
  • Ölüm hemen gerçekleşmemişse tedavi giderleri ile çalışma gücünün azalmasından ya da yitirilmesinden doğan kayıplar.
  • Ölenin desteğinden yoksun kalan kişilerin bu sebeple uğradıkları kayıplar

Bedensel zararlar özellikle şunlardır:

• Tedavi giderleri.
  • Kazanç kaybı.
  • Çalışma gücünün azalmasından ya da yitirilmesinden doğan kayıplar.
  • Ekonomik geleceğin sarsılmasından doğan kayıplar.

İŞ KAZASI TAZMİNAT DAVASINDA ARABULUCULUK

Kural olarak  uyuşmazlıklarında arabulucuya başvurmak zorunlu tutulmuştur. Ancak iş kazası ve meslek hastalığına dayanan maddi ve manevi tazminat davaları ile bu alacaklarla ilgili tespit, itiraz ve rücu davaları zorunlu arabuluculuk kapsamına dâhil edilmemiştir.

İŞ KAZASINDAN KAYNAKLI TAZMİNAT DAVASINDA YETKİLİ MAHKEME

İş kazalarından doğan alacaklar için açılacak davalar İş Mahkemesi’nde açılmaktadır. Yetkili mahkeme için ise; birden fazla yetkili mahkeme bulunmaktadır.

• İş kazalarında genel yetkili mahkeme, davalı gerçek veya tüzel kişinin davanın açıldığı tarihteki yerleşim yeri mahkemesidir. Davalı birden fazla ise bunlardan birinin yerleşim yeri mahkemesi de yetkilidir.
  • İş kazasının veya zararın meydana geldiği yerin iş mahkemesi de iş kazalarından kaynaklanan maddi ve manevi tazminat davalarına bakmaya yetkilidir.
  • İş kazası nedeniyle maluliyete uğrayan işçinin veya ölüm gerçekleşmişse ölen işçinin davacı yakınlarının yerleşim yeri iş mahkemesi de yetkilidir.

İŞ KAZASINDAN KAYNAKLI TAZMİNAT DAVASINDA ZAMANAŞIMI

İşçinin veya yakınlarının iş kazası nedeniyle açacakları maddi, manevi ve destekten yoksun kalma tazminatı talepli davalar, 10 yıllık zamanaşımı süresine tabidir. Zamanaşımının başlangıcı, iş kazasının meydana geldiği tarihtir.https://www.aphukuk.com/iletisim/

İş kazası sonucunda açılacak olan maddi ve manevi tazminat davası hakkında bilgi almak için yorum kısmına yazabilir veya aşağıda yer verdiğimiz linke tıklayarak büromuz ile iletişime geçerek soru sorabilirsiniz.

Abone Ol
Bildir